Proč špatně spím, když večer čumím do počítače?

15. července 2018 v 12:58 | MAKY.OREL |  Američtí vědci zjistili
Nedávno jsem trochu s povzdechem dospěla k závěru, že do rádií by se neměli jako hlasatelé pouštět lidé bez přírodovědného vzdělání. Cílem rádií je pobavit, nicméně když lidi bavíte zcela nevhodně zjednodušenými "úžasnými objevy amerických vědců" výsledek je zcela kontraproduktivní. Z rádia mi bylo sděleno, že když si budu i patnáct minut denně číst před spaním něco z mobilu nebo z počítače, tak se mi pak nepodaří klidně ještě další hodinu usnout. No... a? Pojďme si tuhle historku vytrženou z kontextu osvětlit.



Jde o světový objev? Nikoli, jde o potvrzení dlouho známého jevu. Nemůžu si teda jako číst večer maily? Ano, můžete, když víte, jak na to. Celá tahle zpráva je založená na velmi hloupém zestručnění výzkumu funkce biologických hodin člověka. S tímhle termínem jste se asi setkali - "tikají ti biologické hodiny" se většinou používá téměř jako nadávka směrem k ženám, kterým se blíží třicítka a stále nejeví známky těhotenství. Biologické hodiny se ale týkají v zásadě jiných věcí než jen těhotenství a prostupují celým naším životem den co den.

Cirkadiánní rytmy
Naše biologické hodiny jsou systémem, který je citlivý na světlo a podle délky slunečního svitu ovlivňuje naši fyzickou aktivitu. Funguje to na velmi jednoduchém principu - naše tělo vnímá světelné záření (hlavně oči, ale i kůže je citlivá na světlo), a pokud to začne slábnout (západ slunce), začne naše tělo v části mozku zvané šišinka uvolňovat hormon "melatonin". Ten způsobí, že začneme být ospalí. Utlumují se naše funkce, slábne naše bystrost a chceme si jít lehnout.

Melatonin se přitom uvolňuje i v případě, že člověka vytavíte trvalé tmě (třeba život v jeskyni). Naše vnitřní hodiny fungují i bez světla, ale mají tendenci se posouvat. Náš "vnitřní den" není totiž přesně 24 hodin dlouhý jako skutečný "pozemský den". Nicméně je důležité, aby tělo střídalo pravidelně fáze bdění a spánku za všech okolností, protože spánek umožňuje regeneraci (nejen tkání jako svaly, ale s velkou pravděpodobní i mozku atd.).


Některé části uvnitř mozku se špatně zobrazují na řezu, neboť jsou umístěné vedle sebe apod. Proto tu třeba není vidět lymfatický systém. Šišinka ale ano - říkalo se jí údajně třetí oko, věřilo se, že v ní sídlí lidský duch. V zásadě trochu i ano, ale asi jinak, než se myslelo... (upraveno podle pixabay.com, možno volně využít)

Vliv telefonů na spánek
A teď už můžeme přejít k tomu, proč mají teda telefony vliv na usínání. Pokud si před spaním zapnete v tmavé místnosti telefon, jste jednak bolestivě oslněni a zatěžujete oči a druhak na vás dopadá jasné bílé světlo s chladným podtónem, které simuluje denní světlo. Váš mozek tak najednou neví, co se děje, jestli je ještě večer, nebo už ráno. Naruší se tak chod vnitřních hodin. Až po delší době, kdy mobil zhasnete a schováte, si vaše tělo opět uvědomí, že je skutečně tma a začne produkovat melatonin. Usnete, ale se spožděním.

Stejný vliv má tím pádem ale jakékoli vystavení ostrému bílému nebo spíše chladnému světlu během večerních hodin. V usnutí brání počítač, mobil i čtení knih dlouho do noci! Pokud vám tedy dělá problém usnout, když jste večer delší dobu "osvíceni", máte dvě možnosti. Buď se těmto aktivitám vyhnout a nedělat je po západu slunce, nebo pokud už musíte pracovat do noci, ztlumte světla.

Řešení?
Naše tělo je naučené, že světlo k večeru slábne a má teplé podtóny (je červené/ornažové - barva západu slunce). Takové světlo tak nemá na naši cirkadiánní odpověď takový vliv a hodiny nerozhodí. Pokud si chcete večer číst, pořiďte si lampičku, která barvou připomíná oheň, nebo svítí přímo červeně. Budou vás také díky tomu mnohem méně bolet oči! Nižší rozdíl jasu mezi lampou a místností umožňuje očím tolik se nenamáhat.

Do počítače a telefonu pak můžete nainstalovat nějakou ze světlo tlumících aplikací. Výborná je třeba "f.lux" - pomocí ní si snadno nastavíte délku vašeho pracovního dne, časové pásmo, ve kterém žijete, a aplikace pak sama bude k večeru postupně měnit barevné spektrum počítače do červených tónů. Zprvu to vypadá děsivě, ale pomalý přechod barev během času umožní vašim očím si velmi rychle přivyknout a červený monitor vás pak už nevystraší.


Doufám, že to tenktokrát nebyl jen exkurz do vědění, ale i skutečně užitečná informace. Alespoň já už teda víc jak rok své trable s noční prací na PC f.luxem řeším úspěšně a spím dobře. Takže neděste se, vzdělávejte se!
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Lucky Lady. Lucky Lady. | Web | 16. července 2018 v 12:15 | Reagovat

Presne ako si povedala, tak je verejne známe, že krátko pred spaním by sme sa do mobilov a počítačov nemali pozerať. Ale myslím, že to porušujeme všetci. :D Ja bez toho, aby som si ešte večer na pár minút nepopozerala Facebook, či Messenger, ani neľahnem. A pritom zaspím hneď, keď odložím telefón, takže neviem, či táto teória je naozaj až tak pravdivá. Čo sa týka počítača, tomu verím, pretože už dlhšie nebývam na počítači dlho do noci, a posledné 3 dni, keď som na počítači tesne pred spaním, tak potom mám problém zaspať. Takže tomuto verím. A výborne si to vyriešila s tým prepínaním svetla v mobile, asi si to nainštalujem aj ja, výborný tip, o tom som teda nevedela. :)

2 Ta co bloguje z nudy Ta co bloguje z nudy | Web | 16. července 2018 v 15:03 | Reagovat

Já doporučuji ASMR- po tom se bude spát každýmu dobře, i když jde o "rušivé" čumění do zlé bedýnky! :)

3 Janina Janina | Web | 16. července 2018 v 21:47 | Reagovat

O tomhle nedávno mluvili i v televizi... a já tomu věřím, protože to mám vyzkoušené i v reálu :(

4 alpos alpos | Web | 17. července 2018 v 22:54 | Reagovat

Nejlepší je knížka, nejlépe cizojazyčná, kdy jazyk ještě moc neovládáš, po jedné stránce zaručeně usneš :-)

5 Melkora Melkora | Web | 18. července 2018 v 1:28 | Reagovat

To, že píšu příspěvek o půl druhé v noci o něčem vypovídá :-D Díky za typ, ta červená by mohla zabrat.

6 masterofexceptions masterofexceptions | E-mail | Web | 18. července 2018 v 12:25 | Reagovat

Wau supr článek a appku stahuju. Mno já očividně s produkcí metaloninu nemám problém když je zapnutá televize, na stole notebook v ruce mobil a u toho úspěšne usnu. Podotýkám, že klidně i během dne. :-D

7 Zlatice Zlatice | E-mail | Web | 20. července 2018 v 6:44 | Reagovat

Určitě apku vyzkouším :)

8 arabianhorsephoto arabianhorsephoto | Web | 20. července 2018 v 13:47 | Reagovat

Zajímavé informace. Každopádně, i když ještě večer čumím do mobilu, položím ho a spím. Vůbec na to světlo nereaguju.
Horší bylo, když jsem chodila do práce na denní a noční 12. Asi na to nejsem stavěná a po nějaké době jsem úplně přestala spát a v práci jsem musela skončit. Nedalo se to.

9 Bev Bev | E-mail | Web | 21. července 2018 v 6:56 | Reagovat

Zajímavé a čtivě podané informace. Zas jsem se něco přiučila. :)

10 nancy nancy | 22. července 2018 v 6:57 | Reagovat

bolo tazke napisat takyto vycerpavajuci clanok na "skrytu" reklamu?

11 MAKY.OREL MAKY.OREL | Web | 27. července 2018 v 15:29 | Reagovat

[1]: Záleží na jednotlivém člověku ale hlavně délce vystavení. Pět minut telefonu před spaním může mít nulový efekt, pokud ale předtím bylo několik hodin na počítači v pokročilé večerní době, je téměř jisté, že spánek přijde pomaleji. Obě zařízení mají stejný efekt, protože vyzařují modré spektrum světla typické pro denní osvětlení, ale záleží na tom, jak dlouho jim člověk věnuje čas a také v jaké denní době.

[4]: Ano, mentální zátěž je taky způsob, jak usnout. Znám lidi, kteří to používali úspěšně i na děti :D Obecně je to dobrá obrana před nespavostí.

[8]: Obecně se ví, že noční směny jsou pro lidi naprosto vysilující a nevhodné. Bohužel žádané trhem, ale není vhodné se jim věnovat dlouhodobě. Mají výrazný negativní dopad na spánkovou aktivitu úplně kohokoli, nikdo není výjimka.

[10]: Appka je zdarma a krom ní existuje několik desítek aplikací se stejnou funkcí, tedy tlumením modrého spektra: https://play.google.com/store/apps/collection/cluster?clp=wgYeChoKFGNvbS5qdXN0Z2V0Zmx1eC5mbHV4EAEYAxgB:S:ANO1ljICero
f.lux mám vyzkoušený jako velmi dobře pracující na PC a nemám mu co vytknout, takže doporučení je na místě. Já chápu, že každý youtuber a bloger nepíše dneska o ničem jiném, než za co dostal zaplaceno, a lidi mají dojem, že každý, kdo něco doporučuje lže, ale mě f.lux keš fakt neplatí. Kdyby jo, píšu o něm asi častěji :D

Celkově jsou modré spektrum tlumící appky jen berlička bránící výraznému oslnění. Přílišná aktivita na mobilu a PC má mnoho jiných výrazně negativních dopadů například na pohybovou, ale i dýchací soustavu, takže je mnohem vhodnější než instalovat appku spíš zvážit délku svého pobytu na síti.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama